Psychologie laterality
Obsah
Informace o nové typologii laterality
Objektivizace a reedukace laterální struktury
Možnosti zvyšování intelektových předpokladů žáků, studentů i
dospělých
Informace o nové
typologii laterality
Psychologie laterality ... proč došlo k
jejímu vzniku?
Je přirozené, že na významu opětovně získává
původní a letitý obsah psychologie: důraz na běžného člověka a jeho silné
stránky, na standardní průběh vytváření charakterových vlastností jedince, na
pozitivní zaměření psychologie. Slabiny tradiční psychologické diagnostiky jsou
dobře známy každému, kdo se pohybuje v praxi a nestačí mu omezit se na pouhé
stanovení diagnózy. Je známo, že mnohý psycholog se při diagnostice zaměřuje
častěji na hledání cest rozvoje intelektových předpokladů jedince, reálné
nápravy psychosomaticky orientovaných problémů. Této problematice dobře napomáhá
nově vytvořená typologie laterality, která patří do oblasti utvářené
"Psychologie laterality".
Na jakém principu laterální struktura
vznikla, proč je nazývána LSPSIDO?
Nově koncipovaná
LSPSIDO (laterální struktura
psychosomatické integrity - dezintegrity osobnosti)
popisuje 16 základních a 8 pomocných laterálních typů. Snaží se postihnout
aktuální laterální kombinace, zjištění u horních končetin, zraku, sluchu a
mozkových hemisfér a nenárokuje si měřit dysfunkce na organické bázi. U
diagnostikovaných laterálních typů nacházíme informace o začlenění psychologem
sledované ruky, oka, ucha a hemisféry na laterální struktuře osobnosti a jejich
aktuální laterální kombinaci - podíl. Dosud v praxi užívaný koeficient dextrity
(DQ) tuto laterální problematiku nepostihuje - neřeší.
Lze sledovat očekávané změny při
odstraňování dyslektických a jiných výukových obtíží?
Stanovení 16 základních typů charakterizuje
laterální oblasti pro možnou psychologickou eliminaci laterálních obtíží, pro
pedagogicky orientovanou reedukaci, eliminaci laterálně podmíněných
dyslektických obtíží. Pomocné laterální typy jsou určeny pro pedagogickou i
nepedagogickou veřejnost, pro každodenní praxi a neřeší tolik diagnostiku
laterální orientace mozkových hemisfér.
Jaké jsou výhody nové typologie
laterality?
Výhodou nové typologie je možnost statistického
zpracování získaných dat. Zejména se jedná o vyhodnocování zjištěné laterální
orientace jednotlivců, skupin, a také o plánování požadovaných - očekávaných
transformací, o sledování průběhu laterálních změn eliminace laterálních obtíží.
Pozitivním přínosem je zjištění, že obtíže na laterální bázi lze eliminovat
nejen psychologickými, ale i dalšími speciálními metodami prostřednictvím
odborně erudovaných psychologů, pedagogů, lékařů, kineziologů, logopedů.
Psychologie laterality .... Kdy došlo k
jejímu vzniku?
Pilotní výzkumy byly uskutečněny ve školním roce
2000/2001 a jejich praktický přínos je zřejmý. Konečným efektem u
diagnostikovaných osob se stala skutečnost, že po cílené změně (reedukaci)
zjištěné nežádoucí laterální orientace, typové struktury dochází k eliminaci
laterálně podmíněných obtíží, dochází ke kvalitnějšímu využívání intelektových
předpokladů. U školní mládeže zaznamenáváme zlepšení v oblastech učení a
samozřejmě i chování. Pilotní diagnostická šetření s následnou reedukací byla
uskutečněna s jedinci s věkovou úrovni od 5 let do 15 let.
Psychologie laterality.... Byly již v dané
psychologické oblasti uskutečněné výzkumy oprávněnosti vzniku nové typologie
laterality?
V oblasti sledování LSPSIDO dětí u namátkově
vybraných tříd dvou základních škol v Krnově (201 dítě ) byl mj. zjištěn výskyt
tzv. klasické zkřížené laterality (R x O) u 31,8% dětí, zkřížené laterality (R x
O x U) u 20,4%, laterálních předpokladů pro funkční negramotnost u 16,9% dětí.
Zajímavě dopadlo srovnání se zjištěním MUDr. K.Maceka u skupiny 747 dětí, které
jsou uváděny v manuálu testu laterality (T 116) autorů Žlaba, Matějčka. V
oblasti zkřížené laterality zjistil zkříženou lateralitu (R x O) u 30,9% dětí.
Psychologie laterality .... Co lze od nově
vzniklé psychologické disciplíny, od nové typologie laterality v budoucnu
očekávat?
Nově strukturovaná typologie laterality (LSPSIDO)
se již nyní stává užitečným nástrojem v diferenciální diagnostice nejen pro
obecné psychologické či pedagogické poznání, ale zejména pro vznikající
laterální psychologii a pro pedagogiku denního života. Nabízí se nám široké
využití v oblasti průmyslu, dopravy, školství, zdravotnictví, sportu apod.
Víme, že intelektové předpoklady člověka nejsou vždy zcela využívány a
rozvíjeny, že se nacházíme na začátku nového poznání. Je zřejmé, že dalšími
výzkumy můžeme systematicky rozlišit, zkoumat a se znalostí i eliminovat celou
plejádu laterálních omezení - obtíží. Nejen psychologii se tak nabízí nové
paradigma v oblasti rozvoje intelektových předpokladů člověka třetího
tisíciletí. Jeho pojmenování je "Psychologie laterality".
Objektivizace a reedukace
laterální struktury
Základ
objektivizace laterální struktury spočívá ve stanovení dominantní mozkové
hemisféry. Aktivací dominantní hemisféry a reedukaci příslušných senzorických
orgánů (máme zde na mysli k dominantní mozkové hemisféře náležející oko, ucho)
vč. horní končetiny lze adekvátně eliminovat, popř. zcela odstranit dosavadní
laterální obtíže v oblasti učení i chování.
Cílem je postupně, prostřednictvím odborně vedené reedukace, eliminovat
laterální obtíže, docílit ideální laterální strukturu typu P1 nebo L1.
Možnosti zvyšování
intelektových předpokladů žáků, studentů i dospělých
Jak pomoci jedincům se zkříženou lateralitou?
Byl vytvořen program, který se zabývá problematikou zvyšování intelektových
předpokladů žáků, studentů i dospělých.
Jedná se o psychosomaticky orientovaný program, který se zabývá problémy
souvisejícími se zlepšováním využití paměti. Jeho cílem je optimalizace
výkonnosti člověka při jeho každodenní činnosti. V oblasti učení se zlepšuje
jeho efektivnost a následně i známkové hodnocení.
Program umožňuje:
1. Včasné odhalení psychosomatických předpokladů výukových obtíží.
2. Zlepšení v koordinaci pohybů, rozvoj grafomotoriky.
3. Nápravu grafomotorických obtíží.
4. Optimalizaci školní výkonnosti, zlepšení v oblasti čtení, psaní i počítání.
5. Zvýšení efektivnosti domácí přípravy na školu.
6. Zlepšení paměti i ostatních psychických procesů.
Východisko programu zvyšování intelektových předpokladů je v oblasti diagnostiky
a nápravy zjištěných nedostatků. Toto nám umožňuje psychologie laterality.
Jaké jsou laterální příčiny zjišťovaných
obtíží v učení, specifických poruch učení (SPU)?
Narušené smyslové vnímání je jednou z hlavních příčin vzniku specifické poruchy
učení a tím i obtíží v oblasti přijímání nových informací v procesu učení. Je
všeobecné známo, že z tohoto důvodu dochází u školní mládeže k problémům v
oblasti učení.
V oblasti učení se, podobně jako při sociálních vztazích, aktivují individuální
zkušenosti s určitým způsobem přijímání nových informací a nejsou-li dostatečné
a integrované, mohou podstatně ovlivnit celý učební proces a následné praktické
uplatnění.
Čím se zabývá psychologie laterality?
Psychologie laterality se zabývá problematikou zjišťování a odstraňování
laterálně strukturovaných psychosomatických obtíží, zejména v oblasti čtení a
psaní.
Jejím úkolem je prostřednictvím standardizované techniky diagnostikovat a
následně uskutečnit požadovanou - očekávanou změnu na základě speciálního
psychologického šetření a prostřednictvím nápravy v oblasti duševního i
tělesného zdraví.
Co si máme pod pojmem lateralita představit?
Pod pojmem lateralita se rozumí - nerovnoměrnost párových orgánů hybných (ruka,
noha), senzorických (oko, ucho), příp. senzitivních, což souvisí s dominancí
jedné z mozkových polokoulí - hemisfér.
Lateralita se projevuje tak, že zvláště přesné a jemné úkoly koná člověk
vedoucím orgánem lépe (přesněji, rychleji a s menší únavou) než druhým.
Špatně lateralizované osoby mají zvláštní potíže s koordinací pohybů, s
orientací v prostoru, s organizací své časoprostorové činnosti a při
vzdělávacích činnostech především s používáním mluvené nebo psané řeči.
Jaká zjištění nám přinášejí statistické
výsledky z pilotního výzkumu typů laterality?
Zjištěné výsledky z pilotního výzkumu na základních školách ve školním roce
2000/2001 předkládám v grafické podobě:
S jakými výukovými obtížemi se můžeme u
školní mládeže setkávat?
Charakteristika obtíží nejen u školní mládeže je tato:
- Zkřížená lateralita ruka
- ucho; obtíže v oblasti auditivní percepce, sluchového vnímání, neporozumění
obsahu slovního sdělení.
- Souhlasná lateralita
ruka - hemisféra; informace v mozku jsou závislé na zpracování příslušných
sluchově zrakových podnětů, vycházejí z kvality uskutečněného vnímání.
- Zkřížená lateralita ruka
- hemisféra; obtíže v oblasti zpracování přijímaných informací v mozku, široký
rozsah problémů v oblasti koncentrace pozornosti, ovlivňování průběhu emocí,
předvídání a rozhodování, přenosu dovedností z domácí přípravy do vyučování.
- Zkřížená lateralita ruka
- oko; potíže v oblasti vizuální percepce, zrakového vnímání, zkreslené
zrakové vjemy, nedostatky v kvalitě uskutečňované činnosti. Zřejmé jsou
problémy při racionalizaci - vyhodnocování vizuálních podnětů. (Např. ve
školní výuce "nevidí" pravopisné chyby, při opravě "vyrábí" další pravopisné
chyby; v oblasti silničního provozu přehlédne dopravní značku, nesprávně
vyhodnotí dopravní situaci).
- Zkřížená lateralita ruka
- oko, ucho; zkreslená percepce (vnímání) při sluchovém a zrakovém vnímání,
nedostatky v kvalitě uskutečňované činnosti.
- Funkční negramotnost -
obtíže v pochopení obsahu čteného, psaného textu, výrazné obtíže v oblasti
učení, pojímání nových informací. Špatná je začleněnost do kolektivních
činností.
- Bez laterálních obtíží;
zde nacházíme optimální transfer (přenos) v přípravě získaných dovedností,
poznatků do vyučování. Zpravidla podává optimální, očekávaný výkon.
Co od nové typologie laterality můžeme
očekávat?
Vše, co člověku usnadňuje jeho učení a práci, je pro něj přínosem. Nalezení
cesty ke zlepšení přináší úsporu času, úsilí a energie, kterou můžeme využít v
dalších činnostech. Takto získaná zlepšení příznivě ovlivňují celý život každého
jedince.
Výsledky výzkumu typů laterality v populaci školáků nás upozorňují na
skutečnost, že z celkového vzorku populace je jen 16,9% jedinců bez laterálních
obtíží.
Ostatní jedinci přijímají nové informace s různými obtížemi, zpravidla v delším
časovém období, ve zkreslené formě, což neumožňuje podávat očekávaný výkon
úměrný kladeným požadavkům a vynaloženému úsilí v oblasti vzdělávání i při
výkonu povolání.
Kde se můžeme o nových poznatcích z oblasti
psychologie laterality více dovědět?
Zájemci o semináře, školení k dané problematice se mohou přihlásit na
wiesner.zde.cz.
Poslední seminář (dne 11.10.2006, místo konání -
Speciální pedagogické centrum, Kroměříž) je zaměřen na možnosti zvyšování
využití intelektových předpokladů člověka, objasnění osobnosti a její laterální
struktury, typologii laterality, na problematiku využití nově získaných poznatků
v oblasti nápravy SPU, nežádoucího chování, rozvoje intelektových a osobnostních
předpokladů žáků v systému vzdělávání.
|