Psychologie laterality

Obsah

Informace o nové typologii laterality
Objektivizace a reedukace laterální struktury
Možnosti zvyšování intelektových předpokladů žáků, studentů i dospělých

Informace o nové typologii laterality

Psychologie laterality ... proč došlo k jejímu vzniku?
Je přirozené, že na významu opětovně získává původní a letitý obsah psychologie: důraz na běžného člověka a jeho silné stránky, na standardní průběh vytváření charakterových vlastností jedince, na pozitivní zaměření psychologie. Slabiny tradiční psychologické diagnostiky jsou dobře známy každému, kdo se pohybuje v praxi a nestačí mu omezit se na pouhé stanovení diagnózy. Je známo, že mnohý psycholog se při diagnostice zaměřuje častěji na hledání cest rozvoje intelektových předpokladů jedince, reálné nápravy psychosomaticky orientovaných problémů. Této problematice dobře napomáhá nově vytvořená typologie laterality, která patří do oblasti utvářené "Psychologie laterality".

Na jakém principu laterální struktura vznikla, proč je nazývána LSPSIDO?
Nově koncipovaná 
LSPSIDO (laterální struktura psychosomatické integrity - dezintegrity osobnosti) popisuje 16 základních a 8 pomocných laterálních typů. Snaží se postihnout aktuální laterální kombinace, zjištění u horních končetin, zraku, sluchu a mozkových hemisfér a nenárokuje si měřit dysfunkce na organické bázi. U diagnostikovaných laterálních typů nacházíme informace o začlenění psychologem sledované ruky, oka, ucha a hemisféry na laterální struktuře osobnosti a jejich aktuální laterální kombinaci - podíl. Dosud v praxi užívaný koeficient dextrity (DQ) tuto laterální problematiku nepostihuje - neřeší.

Lze sledovat očekávané změny při odstraňování dyslektických a jiných výukových obtíží?
Stanovení 16 základních typů charakterizuje laterální oblasti pro možnou psychologickou eliminaci laterálních obtíží, pro pedagogicky orientovanou reedukaci, eliminaci laterálně podmíněných dyslektických obtíží. Pomocné laterální typy jsou určeny pro pedagogickou i nepedagogickou veřejnost, pro každodenní praxi a neřeší tolik diagnostiku laterální orientace mozkových hemisfér.

Jaké jsou výhody nové typologie laterality?
Výhodou nové typologie je možnost statistického zpracování získaných dat. Zejména se jedná o vyhodnocování zjištěné laterální orientace jednotlivců, skupin, a také o plánování požadovaných - očekávaných transformací, o sledování průběhu laterálních změn eliminace laterálních obtíží. Pozitivním přínosem je zjištění, že obtíže na laterální bázi lze eliminovat nejen psychologickými, ale i dalšími speciálními metodami prostřednictvím odborně erudovaných psychologů, pedagogů, lékařů, kineziologů, logopedů.

Psychologie laterality .... Kdy došlo k jejímu vzniku?
Pilotní výzkumy byly uskutečněny ve školním roce 2000/2001 a jejich praktický přínos je zřejmý. Konečným efektem u diagnostikovaných osob se stala skutečnost, že po cílené změně (reedukaci) zjištěné nežádoucí laterální orientace, typové struktury dochází k eliminaci laterálně podmíněných obtíží, dochází ke kvalitnějšímu využívání intelektových předpokladů. U školní mládeže zaznamenáváme zlepšení v oblastech učení a samozřejmě i chování. Pilotní diagnostická šetření s následnou reedukací byla uskutečněna s jedinci s věkovou úrovni od 5 let do 15 let.

Psychologie laterality.... Byly již v dané psychologické oblasti uskutečněné výzkumy oprávněnosti vzniku nové typologie laterality?
V oblasti sledování LSPSIDO dětí u namátkově vybraných tříd dvou základních škol v Krnově (201 dítě ) byl mj. zjištěn výskyt tzv. klasické zkřížené laterality (R x O) u 31,8% dětí, zkřížené laterality (R x O x U) u 20,4%, laterálních předpokladů pro funkční negramotnost u 16,9% dětí. Zajímavě dopadlo srovnání se zjištěním MUDr. K.Maceka u skupiny 747 dětí, které jsou uváděny v manuálu testu laterality (T 116) autorů Žlaba, Matějčka. V oblasti zkřížené laterality zjistil zkříženou lateralitu (R x O) u 30,9% dětí.

Psychologie laterality .... Co lze od nově vzniklé psychologické disciplíny, od nové typologie laterality v budoucnu očekávat?
Nově strukturovaná typologie laterality (LSPSIDO) se již nyní stává užitečným nástrojem v diferenciální diagnostice nejen pro obecné psychologické či pedagogické poznání, ale zejména pro vznikající laterální psychologii a pro pedagogiku denního života. Nabízí se nám široké využití v oblasti průmyslu, dopravy, školství, zdravotnictví, sportu apod.
Víme, že intelektové předpoklady člověka nejsou vždy zcela využívány a rozvíjeny, že se nacházíme na začátku nového poznání. Je zřejmé, že dalšími výzkumy můžeme systematicky rozlišit, zkoumat a se znalostí i eliminovat celou plejádu laterálních omezení - obtíží. Nejen psychologii se tak nabízí nové paradigma v oblasti rozvoje intelektových předpokladů člověka třetího tisíciletí. Jeho pojmenování je "Psychologie laterality".

_________________

Objektivizace a reedukace laterální struktury

Základ objektivizace laterální struktury spočívá ve stanovení dominantní mozkové hemisféry. Aktivací dominantní hemisféry a reedukaci příslušných senzorických orgánů (máme zde na mysli k dominantní mozkové hemisféře náležející oko, ucho) vč. horní končetiny lze adekvátně eliminovat, popř. zcela odstranit dosavadní laterální obtíže v oblasti učení i chování.
Cílem je postupně, prostřednictvím odborně vedené reedukace, eliminovat laterální obtíže, docílit ideální laterální strukturu typu P1 nebo L1.

_________________

Možnosti zvyšování intelektových předpokladů žáků, studentů i dospělých

Jak pomoci jedincům se zkříženou lateralitou?
Byl vytvořen program, který se zabývá problematikou zvyšování intelektových předpokladů žáků, studentů i dospělých.
Jedná se o psychosomaticky orientovaný program, který se zabývá problémy souvisejícími se zlepšováním využití paměti. Jeho cílem je optimalizace výkonnosti člověka při jeho každodenní činnosti. V oblasti učení se zlepšuje jeho efektivnost a následně i známkové hodnocení.

Program umožňuje:
1. Včasné odhalení psychosomatických předpokladů výukových obtíží.
2. Zlepšení v koordinaci pohybů, rozvoj grafomotoriky.
3. Nápravu grafomotorických obtíží.
4. Optimalizaci školní výkonnosti, zlepšení v oblasti čtení, psaní i počítání.
5. Zvýšení efektivnosti domácí přípravy na školu.
6. Zlepšení paměti i ostatních psychických procesů.

Východisko programu zvyšování intelektových předpokladů je v oblasti diagnostiky a nápravy zjištěných nedostatků. Toto nám umožňuje psychologie laterality.

Jaké jsou laterální příčiny zjišťovaných obtíží v učení, specifických poruch učení (SPU)?
Narušené smyslové vnímání je jednou z hlavních příčin vzniku specifické poruchy učení a tím i obtíží v oblasti přijímání nových informací v procesu učení. Je všeobecné známo, že z tohoto důvodu dochází u školní mládeže k problémům v oblasti učení.
V oblasti učení se, podobně jako při sociálních vztazích, aktivují individuální zkušenosti s určitým způsobem přijímání nových informací a nejsou-li dostatečné a integrované, mohou podstatně ovlivnit celý učební proces a následné praktické uplatnění.

Čím se zabývá psychologie laterality?
Psychologie laterality se zabývá problematikou zjišťování a odstraňování laterálně strukturovaných psychosomatických obtíží, zejména v oblasti čtení a psaní.
Jejím úkolem je prostřednictvím standardizované techniky diagnostikovat a následně uskutečnit požadovanou - očekávanou změnu na základě speciálního psychologického šetření a prostřednictvím nápravy v oblasti duševního i tělesného zdraví.

Co si máme pod pojmem lateralita představit?
Pod pojmem lateralita se rozumí - nerovnoměrnost párových orgánů hybných (ruka, noha), senzorických (oko, ucho), příp. senzitivních, což souvisí s dominancí jedné z mozkových polokoulí - hemisfér.
Lateralita se projevuje tak, že zvláště přesné a jemné úkoly koná člověk vedoucím orgánem lépe (přesněji, rychleji a s menší únavou) než druhým.
Špatně lateralizované osoby mají zvláštní potíže s koordinací pohybů, s orientací v prostoru, s organizací své časoprostorové činnosti a při vzdělávacích činnostech především s používáním mluvené nebo psané řeči.

Jaká zjištění nám přinášejí statistické výsledky z pilotního výzkumu typů laterality?
Zjištěné výsledky z pilotního výzkumu na základních školách ve školním roce 2000/2001 předkládám v grafické podobě:

S jakými výukovými obtížemi se můžeme u školní mládeže setkávat?
Charakteristika obtíží nejen u školní mládeže je tato:

  • Zkřížená lateralita ruka - ucho; obtíže v oblasti auditivní percepce, sluchového vnímání, neporozumění obsahu slovního sdělení.
  • Souhlasná lateralita ruka - hemisféra; informace v mozku jsou závislé na zpracování příslušných sluchově zrakových podnětů, vycházejí z kvality uskutečněného vnímání.
  • Zkřížená lateralita ruka - hemisféra; obtíže v oblasti zpracování přijímaných informací v mozku, široký rozsah problémů v oblasti koncentrace pozornosti, ovlivňování průběhu emocí, předvídání a rozhodování, přenosu dovedností z domácí přípravy do vyučování.
  • Zkřížená lateralita ruka - oko; potíže v oblasti vizuální percepce, zrakového vnímání, zkreslené zrakové vjemy, nedostatky v kvalitě uskutečňované činnosti. Zřejmé jsou problémy při racionalizaci - vyhodnocování vizuálních podnětů. (Např. ve školní výuce "nevidí" pravopisné chyby, při opravě "vyrábí" další pravopisné chyby; v oblasti silničního provozu přehlédne dopravní značku, nesprávně vyhodnotí dopravní situaci).
  • Zkřížená lateralita ruka - oko, ucho; zkreslená percepce (vnímání) při sluchovém a zrakovém vnímání, nedostatky v kvalitě uskutečňované činnosti.
  • Funkční negramotnost - obtíže v pochopení obsahu čteného, psaného textu, výrazné obtíže v oblasti učení, pojímání nových informací. Špatná je začleněnost do kolektivních činností.
  • Bez laterálních obtíží; zde nacházíme optimální transfer (přenos) v přípravě získaných dovedností, poznatků do vyučování. Zpravidla podává optimální, očekávaný výkon.

Co od nové typologie laterality můžeme očekávat?
Vše, co člověku usnadňuje jeho učení a práci, je pro něj přínosem. Nalezení cesty ke zlepšení přináší úsporu času, úsilí a energie, kterou můžeme využít v dalších činnostech. Takto získaná zlepšení příznivě ovlivňují celý život každého jedince.
Výsledky výzkumu typů laterality v populaci školáků nás upozorňují na skutečnost, že z celkového vzorku populace je jen 16,9% jedinců bez laterálních obtíží.
Ostatní jedinci přijímají nové informace s různými obtížemi, zpravidla v delším časovém období, ve zkreslené formě, což neumožňuje podávat očekávaný výkon úměrný kladeným požadavkům a vynaloženému úsilí v oblasti vzdělávání i při výkonu povolání.

Kde se můžeme o nových poznatcích z oblasti psychologie laterality více dovědět?
Zájemci o semináře, školení k dané problematice se mohou přihlásit na
wiesner.zde.cz. Poslední seminář (dne 11.10.2006, místo konání - Speciální pedagogické centrum, Kroměříž) je zaměřen na možnosti zvyšování využití intelektových předpokladů člověka, objasnění osobnosti a její laterální struktury, typologii laterality, na problematiku využití nově získaných poznatků v oblasti nápravy SPU, nežádoucího chování, rozvoje intelektových a osobnostních předpokladů žáků v systému vzdělávání.

_________________